همشهری آنلاین/ احسان ناظم بکایی: به قول معروف این دست برنامهها، خمس و زکات سریالها و برنامههایی است که قرار است در آینده وارد خطوط قرمز شوند اما ماجرای برنامه «ملاقات با حسین» که نام دیگر برنامه کوچ کرده «با حسین حرف بزن» از صداوسیماست تفاوت دارد.
نگارنده سال گذشته میزبان این برنامه بود و از نزدیک در جریان احوالات تیم سازنده قرار گرفت. برنامهای که عقبه ۸ سالهاش و همینطور پشتوانه معنوی و روحی مرحومه فرزانه پزشکی که از محورهای اصلی آن بود به برنامه هویتی مجزا و اصالتی قابل اتکا داده است. در واقع مجموعه شامل سازندگان و بینندگان به یک هویت واحد دست یافتهاند و اصطلاحاً «ملاقات با حسین» یا «با حسین حرف بزنی» شدهاند. برنامه ای که حالا نامش با این نوع ساخت گره خورده و میگویند : «فلان برنامه شبیه ملاقات با حسین شده.»
خصلت این گونه برنامهها، حیات مجزای آنهاست که جو یک رسانه خاص برای استمرار حرکت شان، شرطی لازم محسوب نمیشود. شاید ملاقات با حسین به واسطه بستر ارائه نسبت به سال گذشته فراگیری مخاطب کمتری داشته باشد اما مخاطبان امسال آن، مخاطبان خالص و اصیلیاند که آن را واقعاً دنبال میکنند. ملاقات با حسین به چارچوبهای برنامههای پیشین خود وفادار مانده و نخواسته برای جذب مخاطب پلتفرمی و پرهیاهوی وی او دیها، اصالت و هویتش را قربانی کند بنابراین با همان دکور تک صندلی در خلائی بزرگ، بدون مجری و ترکیب و با کات زدن چندین مهمان بیربط به هم کار را پیش برده است. تنها تغییرات در بخشهای ابتدایی و انتهایی است؛ یکی گفتوگوی مجازی با مهمانی خارجی و دیگری متن خوانی اسماعیل باستانی. این دو، ارزش افزوده بدنه اصلی کارند اما خود بدنه اصلی هم در چیدمان سئوالات و فضاسازی دکور، تغییراتی دارد و مهمانان فرصت بیشتری برای بروز و ظهور دارند.
ملاقات با حسین، خصلت خاص عاشورا را نیز به رخ میکشد و آن تأثیرگذاری در عین سادگی و صراحت است. مجالس و برنامهها و آثار ما هر وقت به سمت رو راستی و صداقت و سادگی گام بردارد تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. البته این خصائل، برخاسته از نیت و خلوص سازندگان است که در ملاقات با حسین تبدیل به هویت و اصالتی اصیل شده و همین رمز ماندگاری این برنامه در نهمین سال حیات نوین خود است. مسیری که برنامه در صورت استمرار همین قواعد و با تغییرات مقتضی میتواند به برنامهای طویلالمدت در محرمهای پیش رو بدل شود.
نظر شما